O co Ty mnie pytasz?

Charakterystyczne dla pytań wynikających z ciekawości jest to, że są one otwarte, czyli są tak sformułowane, żeby uniknąć nagłych przystanków w rozmowie. Zobacz, jaka może być zatem różnica między pytaniami otwartymi a zamkniętymi.

Pytania zamknięte Pytania otwarte
Czy ta strategia jest dla ciebie skuteczna? Co w tej strategii sprawia, że jest ona dla ciebie skuteczna?
Czy można tu się jeszcze czegoś nauczyć? Jak mógłbyś sprawić, że dzięki temu doświadczeniu będziesz się uczył podwójnie?
Brzmi to, jakbyś utknął między dwiema opcjami – czy to prawda? Co mogłoby być dodatkową opcją, poza tymi dwiema, przed którymi w tej chwili stoisz?

Bardzo przydatne są też następujące rodzaje pytań:

Rodzaj pytania Przykład
Ważne pytania

Wytrącają klienta z równowagi, sprawiają, że myśli o danej kwestii w zupełnie inny, nowy sposób.

Co byś poradził komuś innemu w tej sytuacji?Gdyby pieniądze nie stanowiły przeszkody, co byś zrobił?

Wyobraź sobie, że budzisz się rano, a ten problem ma już rozwiązanie – opisz i je.

Pytania uzupełniające

Zachęcają rozmówcę do udzielenia dalszej informacji.

Opowiedz mi coś więcej.Co się wówczas stało
Pytania badawcze

Zachęcają rozmówcę do rozwinięcia dyskusji, często mają na celu odnalezienie alternatywnych rozwiązań.

W jaki sposób rozwiązuje to twój problem?Jakie są na to dowody?

Czy istnieje inny sposób, w jaki mógłbyś o tym myśleć?

Ocena alternatyw

Ma na celu pomóc rozmówcy dokonać wyboru i osiągnąć porozumienie.

Które z tych dwóch rozwiązań jest dla ciebie najlepsze?Z jednej strony, możesz tu zostać. Z drugiej strony, być może warto pójść naprzód. Jak sądzisz?

W kolejnym artykule zapoznam Cię z pytaniami … magicznymi.

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book