O emocjach w biznesie

Emocje towarzyszą każdemu człowiekowi czy tego chce czy nie. Możemy je ukrywać lub unikać kontaktu z nimi poprzez ucieczkę: w pracę, jedzenie, niejedzenie, alkohol, papierosy, narkotyki. Emocje są nieodłączną częścią naszego człowieczeństwa niezależnie od tego czy jesteśmy akurat w pracy czy we własnym domu. Jesteśmy idealnie skonstruowani – jeśli nie uwolnisz werbalnie swoich emocji, znajdą one sobie cieplutkie lokum w Twoim ciele migdałowatym i zaczną po pewnym czasie wysypywać się z Ciebie niczym przewalająca się góra śmieci. Czy na pewno tego chcesz?
Daniel Goleman wygenerował 5 kompetencji człowieka inteligentnego emocjonalnie, czyli takiego, który nie pozwala na to, by emocje nim rządziły, lecz sam nimi zarządza. Sprawdź przy okazji, jak ten profil współgra z Twoją osobowością.

I. Samoświadomość – określa, że podstawowym warunkiem umiejętności zarządzania emocjami jest rozpoznanie własnych emocji. Wymaga to szczerości od samego siebie, np. „Jakie uczucia mnie poruszają?”, „Jak reaguję na krytykę?” 
II. Akceptacja. Niezwykle ważne jest właściwego podejście do swoich uczuć – odpowiednie ich przeżywanie i uzewnętrznianie. Oznaką inteligencji emocjonalnej może być np. przerwanie drażniącej Cię rozmowy i powrócenie do niej w innym czasie, kiedy zdystansujesz się wobec określonego problemu, a Twoje uczucia uspokoją się.
III. Motywacja. Za wieloma troskami i obawami stoi pozytywna wola i siła, których możesz użyć do osiągania sukcesów. Na przykład trach może zostać zredukowany do rozsądnych rozmiarów i odtąd wykorzystywany jako atut w postaci przewidywalności i ostrożności.
IV. Empatia, czyli współodczuwanie. Np. czy potrafię postawić się w położenie swojego szefa, który pracuje w napięciu z powodu naglących terminów i rosnących kosztów i dlatego reaguje rozdrażnieniem na wszelkie opóźnienia i zwłokę? Czy, dla mnie jako szefa, ważne są uczucia moich podwładnych?
V. Zarządzanie relacjami – dotyczy indywidualnego podejścia do różnych ludzi, co w konsekwencji oznacza, że będziesz potrafił wyczuwać różne osoby. Dzięki temu odkryjesz, jak możesz rozwiązywać konflikty i optymalnie współpracować w granicach swoich możliwości i rozsądku. 

Zatem, właściwe podejście do swoich emocji polega na umiejętności rozpoznawania własnych uczuć i nabierania do nich stosownego odniesienia. Mało tego: ujawnianie swoich emocji może mieć wielką siłę leczniczą, ponieważ daje możliwość skontaktowania się ze swoim wnętrzem, co skutkuje podejmowaniem decyzji i sposobem życia w zgodzie z samym sobą. W ten sposób emocje mogą się stać Twoim sojusznikiem w każdym działaniu. Jest to bardzo ważne, gdyż badania naukowe dowodzą, że mózg emocjonalny jest o wiele potężniejszą siłą sprawczą niż mózg myślący. Ten drugi często podlega mózgowi emocjonalnemu i ulega jego wpływom. 
Jakie to ma odniesienie do biznesu? Na pewno w wielu firmach są menedżerowie, którzy uzyskali awans wyłącznie na podstawie swojej specjalistycznej wiedzy. Wielu z nich nie radzi sobie jednak z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi stanowisko. W jaki sposób zarządzają relacjami i czy zawsze umieją właściwie prowadzić innych, uczyć, słuchać, współczuć, motywować? 
Badania na temat przyczyn, dzięki którym ludzie odnoszą sukcesy przeprowadzono w 1976 r. w Instytucie Technologicznym Carnegie. Naukowcy wówczas stwierdzili, że nawet 85 % sukcesu finansowego jest rezultatem umiejętności zarządzania ludźmi, a jedynie 15 % wynika z wiedzy technicznej. Na przykład można znaleźć wielu menedżerów działu marketingu z takim samym, wysokim poziomem wiedzy z zakresu marketingu. Jednak tylko nieliczni spośród nich, ci, którzy opanowali umiejętność zarządzania ludźmi, osiągają stabilny sukces na najwyższym poziomie. Zarządzanie ludźmi jest w dużej mierze wynikiem dwóch kluczowych aspektów dotyczących emocji: zarządzania samym sobą oraz zarządzania relacjami z innymi.
Kolejnym dowodem tego, że emocje są często ważniejsze od logiki, jest stwierdzenie laureata Nagrody Nobla z 2002 r. Daniela Kahnemana. Zauważył on, że wszystkie istoty ludzkie działają irracjonalnie. Chętniej bowiem zawieramy transakcje z ludźmi, których lubimy i którym ufamy niż z tymi, których nie lubimy i którym nie ufamy. Ma to zastosowanie również wówczas, gdy osoba, którą darzymy sympatią, oferuje produkt niższej jakości i po wyższej cenie.
A zatem: czy wszystkie decyzje, jakie podejmujesz w biznesie, opierasz wyłącznie na logice?

Na podstawie: „Coaching inteligencji emocjonalnej” S. Neale, L. Spencer- Parnell, l. Wilson.

Wiesława Krysa – Coach trener 
Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book