Nawiązywanie relacji z uczniami

Twoje zachowanie na pierwszej lekcji (z nową klasą) determinuje to, co wydarzy się na kolejnych, czyli to, jaka będzie jakość Twoich relacji z uczniami. Relacje te nie mają szans na pozytywne, jeśli nie oscylują wokół autentycznej komunikacji interpersonalnej. Właściwe komunikowanie się zależy od wzajemnego zrozumienia. Dobrze jest wiedzieć, że nasze ciało jest skarbnicą możliwości, które odpowiednio wykorzystane, w ogromnym stopniu ułatwią nam działania mające na celu utrzymanie efektywnych relacji z uczniami. Zatem, w jaki sposób możemy dopasować swoje ciało do sygnałów, które wysyła ciało naszego młodego rozmówcy:

  1. Głos – pomaga zorientować się, jaka jest szybkość, głośność, ton, tembr oraz jakiego rodzaju słowa dobiera nasz rozmówca. Dopasowujemy więc nasz głos do jego głosu. Innymi słowy: jeśli uczeń mówi bardzo szybko na wysokim tonie, my też tak wypowiadamy swoje słowa. Jak to dla Ciebie brzmi? Może Ci się to wydać sztuczne i zbyt teatralne. Do pierwszej próby.
  2. Gesty i postawa ciała – na początek sprawdź, jak oddycha Twój uczeń, czyli jaki ma wdech i wydech. Pamiętaj ktoś kiedyś powiedział, że nasz oddech jest panem siły. Szybki i płytki oddech wskazuje, że nasz rozmówca pozostaje w dużym dyskomforcie psychicznym. To dla Ciebie, jako nauczyciela, bardzo cenna wskazówka. Dopasuj także postawę swojego ciała do postawy ucznia.
  3. Skóra – zwróć uwagę na wyraz twarzy ucznia, z którym się komunikujesz i jej kolor. To również wymowny sygnał, jaki od niego płynie.

Wskaźniki porozumienia

Istnieją bardzo konkretne wskaźniki tego porozumienia. W coachingu nazywamy to budowaniem kontaktu. Inaczej mówiąc jest to budowanie zaangażowania, czyli dawanie uczniowi uwagi w pełnym tego słowa znaczeniu. Stanowi wyższy stopień dopasowania do rozmówcy i w szczególności obejmuje następujące elementy:

  • dopasuj postawę (najlepiej lustrzane odbicie), dopasuj oddech, tonu głosu.
  • bądź naprzeciwko swojego ucznia, dostosuj się pod względem odległości i wysokości. Oczywiście, jeśli stoi lub siedzi przed Tobą 17-latek o wzroście koszykarza, dopasuj tak odległość między Wami, abyście obydwoje poczuli komfort przestrzenny, nie tracąc przy tym kontaktu, który można określić jako ciepły czy osobisty.
  • potakuj i utrzymuj oczy w gotowości do kontaktu wzrokowego. Nic tak nie wyprowadza z równowagi, zwłaszcza w trudnej sytuacji, jak szklany wzrok osoby wysłuchującej jakiegoś problemu, świadczący o braku zainteresowania dla rozmówcy.
  • unikaj wykonywania innych czynności w trakcie rozmowy.
  • dawaj dyskretne zachęty typu: „Mmmm”, „Aha”, „No tak”, „Jasne”, „Dokładnie”, „Taaaak”.
  • zadawaj pytania otwarte: „Powiedz mi o…”, „Jak…”, „Co…”, „Co jeszcze?”.
  • stosuj słuchanie odzwierciedlające

Ważne jest, aby zadać sobie pewne pytania przed rozpoczęciem każdej ważnej rozmowy, czy też spotkania, np.:

  1. Jaki rodzaj otoczenia chcę stworzyć dla tej osoby?
  2. Jakiego rodzaju atmosfery będzie potrzebował mój uczeń lub osoba, z która będę rozmawiać?
  3. W jaki sposób ulokuję tę osobę w stosunku do siebie?

Do budowania przyjaznych relacji z klasą niezbędne jest:

  • odnalezienie w grupie lidera, czyli ucznia z silną osobowością.
  • zbudowanie kontaktu z nim, należy zwracać się do niego i pytać o zdanie, dopiero potem pytać pozostałych uczniów w klasie. Jednocześnie trzeba uważać, by nie wyciągać lidera na siłę, gdy on tego nie chce.
  • dopasowanie się do lidera, niezależnie od tego, czy jest to lider negatywny czy pozytywny. Chodzi o widzenie go i zaangażowanie.
  • angażowanie lidera w zajęcia po to, by zintegrować go z klasą i, by nie zaistniała sytuacja, w której klasa albo pójdzie za liderem, albo całkowicie zwróci się przeciwko niemu. Obie opcje są bardzo niekorzystne.
  • pamiętanie o tym, że liderzy mogą się zmieniać: na każdej lekcji może się pojawić inny w relacji z każdym nauczycielem.
  • zbudowanie kontaktu z całą klasą. Podczas dyskusji ze wszystkimi uczniami dopasowuj się dokładnie do osoby, z którą w tym momencie rozmawiasz.

 

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book