Rozwój i inwestycja w przyszłość biznesową – refleksje i wnioski po projekcie mentoringowym, cz.3

Po zakończeniu projektu mentoringowego można określić kilka wniosków wynikających z zaobserwowanych relacji, jakie zostały nawiązane między mentorami a mentee. Jedną z zaskakujących uwag mentorów był fakt, że żaden
z przedsiębiorców, którzy byli na etapie zakładania własnego biznesu, nie ukończył studiów z zakresu przedsiębiorczości. Mało tego – niewielu było zainteresowanych taką formą kształcenia się w biznesie. Wynika z tego, że mentee nie mają potrzeby zdobywania takiego wykształcenia, mimo, że są w różnym wieku, zarówno w młodym jak i w dość dojrzałym. Mentorzy uważają, że należy to postrzegać w kategorii braku odpowiedniego przygotowania merytorycznego do prowadzenia własnego biznesu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że lekcje z zakresu przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego pojawiły się w polskich szkołach zaledwie od 1 – 2 lat. Wcześniej taki zakres tematyczny w edukacji nie był dostępny. Stąd też nasuwa się prosty wniosek: skoro szkoły nie zapewniały takiej wiedzy, ludzie nie mieli świadomości, że można się właśnie tego uczyć.

W wyniku rozmów z mentorami, okazuje się, że co prawda w szkołach istnieje już pewna edukacja biznesowa, jednak wiele do życzenia pozostawia kadra, która się nią zajmuje. Są to bowiem nauczyciele, którzy pozostają wyłącznie teoretykami wykładanych treści. Zatem istnieje wielka potrzeba zatrudnienia praktyków do nauczania tych ważnych dla kariery zawodowej przedmiotów. To właśnie stanowi jeden z najważniejszych wniosków zakończonego projektu: propagować praktyczność pokazywania biznesu, a można to robić właśnie poprzez mentoring,  doradztwo zawodowe i coaching kariery.

Tą tematyką z powodzeniem zajmują się w coraz większym stopniu Powiatowe Urzędy Pracy, w ramach organizowanych Dni Kariery, wyspecjalizowane firmy jak Lubelska Fundacja Przedsiębiorczości, które oferują kursy przedsiębiorczości. W związku z tym, w ramach doradztwa,  mentorzy również zwracali mentee na to uwagę.

W trakcie trwania projektu mentee mieli możliwość zmierzyć się z wieloma własnymi pomysłami, oczekiwaniami,
a także własnymi cechami charakteru. Okazało się przy tym, że jeden z uczestniczących w projekcie mentee zerwał relację ze swoim mentorem z powodu różnic osobowościowych. Do tej pory prowadził własny biznes. Obszary tej nieudanej relacji mogły się stać dla mentee świetną okazją do refleksji na temat cech własnej osobowości. Można je bowiem odnieść do sytuacji, w której mentee trafi na klienta podobnego do swojego mentora. Powstaje wówczas pytanie: w jaki sposób się do niego odniesie lub dostosuje? Czy uda mu się nawiązać relację, której celem jest przecież jego własny sukces biznesowy? Dzięki przeprowadzonemu projektowi można sobie takie konstruktywne pytania postawić.

Inna z mentee okazała się osobą od lat pracująca na etacie. Teraz potrzebowała przygotować się do prowadzenia własnego biznesu i wykazała się świetnymi umiejętnościami oraz chęcią skorzystania z porad mentorów. Udało się jej więc przygotować doskonały plan na własne przedsiębiorstwo. Jednak pod koniec trwania projektu skonfrontowała się z własną odwagą, a właściwie jej brakiem. Okazało się, że nie ma na tyle ugruntowanego poczucia bezpieczeństwa, aby zająć się działalnością na własną rękę w formie biznesu. Była to więc okazja dla niej, aby zorientować się w osobistych umiejętnościach i dokonać w samej sobie refleksji na ten temat.

Pod wpływem rad mentorów bardzo nieliczna grupa mentee przeformułowała swój biznes. Osoby te postanowiły zmienić nieco kierunek i strategię działania własnych firm.

Reasumując, należy stwierdzić, że projekt nie przyniósł jakichś zasadniczych zmian w zakresie podwyższonych obrotów finansowych ich przedsiębiorstw. Wszyscy mentee znajdują się bowiem na początku swojej drogi biznesowej. Takie efekty mogą być widoczne kilka miesięcy po zakończonych relacjach mentoringowych. Bo to co wypracowali wspólnie będzie procentować jeszcze przez dłuższy czas.

Wkrótce następny artykuł 🙂

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book