Aktywne słuchanie to jedno ze skuteczniejszych narzędzi coachingowych. Chodzi o nieprzerywanie rozmówcy i maksymalne skupienie uwagi na tym, co ma nam do przekazania. Słuchanie jest bardzo ważnym narzędziem coachingowym. Wiesz, że możesz słuchać na trzech poziomach?
Nie masz planów na wakacje? Postaw na rozwój i inwestycję w siebie! Zapisz się na
👉 Wakacyjny Kurs Coachingu I stopnia!
3 poziomy słuchania w coachingu
Niektórzy mogą twierdzić, że słuchanie to bierny proces niewymagający zaangażowania. Ale tak oczywiście nie jest. Jeżeli zależy Ci na pełnym zrozumieniu rozmówcy musisz zaangażować się w komunikację. Postaraj się skupić na tym, co mówi Twój rozmówca, wówczas rzeczywiście usłyszysz co ma do przekazania. Twoja mimika ma znaczenie. Daj drugiej osobie znać, że jesteś zainteresowana/ny tym co mówi. Możesz skinąć głową lub użyć odpowiednich słów jak “rozumiem”, “tak”, “rzeczywiście”. Ważne jest także umiejętne zadawanie pytań zarówno zamkniętych jak i otwartych. Istotne są również zwroty grzecznościowe np. “to ciekawe co mówisz”. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, wówczas dajesz znać drugiej osobie, że to co mówi jest ważne i interesujące. Czy wiesz, że wyróżniamy 3 poziomy słuchania? Poziom I: słuchanie wewnętrzne, poziom II: słuchanie odzwierciedlające oraz poziom III: słuchanie intuicyjne.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o aktywnym słuchaniu i poznać inne skuteczne narzędzie coachingowe, koniecznie sięgnij po książkę “Twój Podręczny Mentor”.
Słuchanie w coachingu – przykład
Jak działają poziomy słuchania podczas rozmowy z drugim człowiekiem? Podamy przykład sesji coachingowej…
- Klient: – Mój mąż nie daje mi pieniędzy na życie, wszystko składa na swoim koncie do którego nie mam dostępu.
- Coach: – Brakuje Ci na życie? (Poziom II)
- Klient: – Nie, ale wszystko co kupuję do domu pochodzi z mojej pracy i sama muszę o wszystko zadbać.
- Coach: – A więc chciałabyś, aby mąż dokładał się do wspólnego gospodarstwa? (Poziom II)
- Klient: – Tak i pomógł mi dbać o gospodarstwo domowe.
- Coach: – Potrzebujesz więcej jego pomocy? (Poziom II)
- Klient: – Tak, od tylu lat jesteśmy tak daleko od siebie.
- Coach: – A więc to czego bardzo potrzebujesz – to waszej bliskości? (Poziom III)
- Klient: – Tak (uśmiech i wzruszenie).
Więcej o aktywnym słuchaniu oraz innych narzędziach coachingowych dowiesz się i nauczysz na kursie