Zestaw pytań coachingowych. Moc ciekawości


Sztuka zadawania pytań w coachingu to jedna z najważniejszych i kluczowych umiejętności skutecznego coacha. Od pytań coachingowych wszystko się zaczyna… to dzięki pytaniom i ich mocy zaczynamy odkrywać istotę problemu i skutecznie dążyć do osiągnięcia zamierzonego celu przez Klienta. Pytania coachingowe pozwalają aktywnie wysłuchać naszego Klienta oraz zrozumieć jego punkt widzenia.

pytania coachingowe w pracy z klientem

Mocne pytania coachingowe, czyli ciekawość zaczyna się od pytania…

Mocne pytania coachingowe potrafią zdziałać cuda. Dzięki nim zauważamy głęboką przemianę u Klienta, który sam dochodzi do sedna problemu. Zaraz po zadaniu pytania coachingowego, Klient automatycznie rozpoczyna poszukiwanie odpowiedzi na nie. Można powiedzieć, że na pytanie reaguje odruchem bezwarunkowym.

Sztuka zadawania pytań

Proste zadanie pytania zmienia kierunek rozmowy i ten sam efekt powoduje bycie zaciekawionym. Podczas rozmowy coachingowej można w sposób naturalny przyciągnąć uwagę drugiej osoby do tych spraw, którymi obydwie strony się zaciekawiły, np. co ożywia naszego rozmówcę lub co staje na drodze do realizacji jego celów.

Najważniejsze jest to, że kierowanie się ciekawością dotyczącą pewnych aspektów życia drugiej osoby nie jest tym samym, co zbieranie o niej wiadomości. (J. Rogers „Coaching”)

Zestaw pytań coachingowych

Istnieje duża różnica między pytaniami, których nauczyliśmy się zadawać w szkole, a pytaniami wynikającymi z ciekawości. Pytania konwencjonalne zwykle bywają specyficzne, konkretne, a nawet mierzalne. Natomiast pytania z ciekawości sprawiają, że zaczynamy przyglądać się samym sobie. Dobierając skuteczny zestaw pytań coachingowych pozwalamy sobie na lepsze zrozumienie wyzwania, zagadnienia czy problemu, z jakim Klient przychodzi na sesję. Pomagamy mu w odnalezieniu rozwiązań lub poszukiwaniu opcji, dzięki czemu znajdzie on drogę do swojego celu, do lepszej przyszłości czy upragnionego życia.

Pytania coachingowe przykłady:

Poniższe przykłady ilustrują różnice między pytaniami konwencjonalnymi a pytaniami z ciekawości.

Zbieranie informacji
(pytania konwencjonalne)
Bycie zaciekawionym
Jakie tematy zawrzesz w swoim raporcie? Co ci da zakończenie tego raportu?
Ile razy w tygodniu potrzebujesz ćwiczyć? Jak wyglądałoby dla ciebie “bycie szczupłym” ?
Jakiego rodzaju ćwiczenia mógłbyś wykonywać? Czego nowego chciałbyś się dowiedzieć?

Jak widzisz pytania z ciekawości mocno zachęcają do myślenia nad danym zagadnieniem. Warto je stosować nie tylko w pracy coacha, ale również w codziennych sytuacjach, rozmowach z drugą osobą. 

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book
Szybki kontakt
+
Wyślij!