Zasłyszane wśród znajomych:
– U mnie w pracy znów mówią o zwolnieniach. Martwię się, że …
– To tak jak u mnie! Moja jedna koleżanka powiedziała, że jak tak dalej będzie, to ona się zacznie rozglądać za czymś innym. Ja chyba też trochę…
Słuchać i słyszeć. Jest różnica, prawda? Czy wiesz, że są 3 różne poziomy słuchania? Kiedy słuchasz kogoś na poziomie pierwszym, Twoja uwaga jest skupiona wyłącznie na Tobie i na Twoich doznaniach wewnętrznych. Wtedy słyszysz, widzisz, czujesz swoje uczucia, myśli, oceny, opinie i w związku z tym, co mówi druga osoba, odnosisz je do siebie.
Pierwszy poziom słuchania jest ważny i potrzebny, ale tylko wtedy, gdy to Ty sam jesteś klientem.
II
Zasłyszane wśród znajomych:
– Mam dodatkową robotę w biurze.
– Dostałeś dodatkową pracę, ale po twojej minie widzę, że nie jesteś zadowolony.
– Bo mi za nią nie zapłacą!
– Nie zapłacą ci za to?
– Nie, bo to za koleżankę, która właśnie teraz musiała wyjechać na wakacje!
– Rozumiem, więc ona pojechała, a ty musisz się dodatkowo zająć jej obowiązkami…
Jest to przykład drugiego poziomu słuchania. Na tym poziomie mamy do czynienia ze słuchaniem ukierunkowanym. Podczas tego słuchania nasza uwaga jest skupiona na drugiej osobie. Słuchamy wówczas słów, wyrażeń i emocji oraz energii, jaka się w niej znajduje. Badamy też, jak się ona czuje, a przede wszystkim jak reaguje na nasze odpowiedzi. Na tym poziomie osoba, której słuchamy będzie kontynuować swoją opowieść i z całą pewnością będzie się czuła słuchana.
III
Zasłyszane wśród znajomych:
– Moja córka w ogóle mnie nie słucha! Okropnie mnie denerwuje!
– Co cię tak denerwuje?
– Sto razy jej powtarzam, żeby wracała wcześniej do domu, a ona wciąż się o to ze mną wykłóca!
– Chcesz, żeby była w domu możliwie szybko?
– Właśnie. Ona nie ma zielonego pojęcia, co strasznego może ją spotkać w nocy na ulicy, a przecież nie mogę jej tego powiedzieć wprost, jest jeszcze taka młoda…
– Mam wrażenie, że boisz się czegoś, co być może tobie się przytrafiło?…
Na trzecim poziomie słuchania Twoja uwaga jest skierowana „na” i „wokół” osoby, której słuchasz. Świadomość tego, co się z nią dzieje jest w tym przypadku bardzo wysoka. Skupiamy się wtedy na energii w i wokół tej osoby: na odczuciach, delikatnych zmianach widocznych na jej twarzy lub w ruchu ciała, na dźwiękach. Można powiedzieć, że odbywamy wspólny „taniec” zarówno prowadząc w nim jak i sami dajemy się prowadzić naszemu rozmówcy. Jest to słuchanie oparte na głęboko skupionej intuicji.
Podsumujmy więc jedną z kluczowych umiejętności w coachingu: słuchanie.
Są trzy poziomy słuchania:
- Słuchanie wewnętrzne – ukierunkowane wyłącznie na własne doznania, czyli Twoja świadomość jest skierowana tylko na Ciebie. W tym słuchaniu nie jesteś świadomy tego, co mówi druga osoba.
- Słuchanie odzwierciedlające – Twoja uwaga jest skierowana na osobę, której słuchasz. Słyszysz przy tym nie tylko to, co ona mówi, ale wybierasz też, na co i jak reagować, a następnie zauważasz, jaki wpływ Twoja reakcja wywarła na tę osobę i również odbierasz to jako informację.
- Słuchanie intuicyjne – w tym stanie masz duży dostęp do swojej intuicji i pracujesz z poziomu intuicji. Dzięki temu uzyskujesz wpływ na rozwój i postęp osoby, z którą rozmawiasz lub pracujesz.
Oczywistym jest, że najbardziej wartościowe jest słuchanie intuicyjne. Kluczem do skupienia i utrzymania właściwej uwagi na osobie, którą słuchamy, jest autentyczne zainteresowanie jej sprawami.
Wiesława Krysa
Szkoła Coachingu Liilianna Kupaj