Odpowiedź na to pytanie warta jest przysłowiowy milion. Każdy szef i właściciel, wcześniej czy później musi podjąć decyzję, jak kształtować pracowników by rzeczywiście realizowali wartości firmy, a jednocześnie jak budować politykę firmy tak, by brała pod uwagę wartości pracownika. Pamiętaj, że zadowolony pracownik to wydajny pracownik, a ta wydajność przełoży się na usatysfakcjonowanie pracodawcy. Nie wiesz jak to zrobić? 👉 Skorzystaj z naszych szkoleń.
Wartości w pracy zespołowej
Zacznijmy więc od zastanowienia się nad tym, czym tak naprawdę są wartości. Wg Słownika PWN są to przekonania, determinujące podobne przeżycia psychiczne i działania jednostek. Pojęcie wartości wywodzi się z języka niemieckiego od słów Wert i Wuerde, które oznaczają godność, honor i powagę. A według mojego najgłębszego przekonania, są one tym co jest cenne, ważne, godne pożądania i co stanowi cel ludzkich dążeń.
👉Zobacz skuteczne narzędzia do pracy z wartościami.
Wartości pracy w życiu człowieka
Wobec powyższego, pytania o wartości pracy w życiu codziennym każdego menedżera czy pracodawcy brzmią:
- co jest ważne dla mnie?
- jakimi wartościami chcę, aby kierowała się moja firma, jakie cele chcę osiągać i jakie wartości dzięki nim zrealizuję?
Sposobem, by odpowiedzieć na te pytania, jest spojrzenie w głąb siebie, do podświadomej i emocjonalnej części naszego umysłu.
Najważniejszą rzeczą w życiu jest określenie tego, co jest najważniejsze – K. Blanchard, M. O’Connor
Najważniejsze wartości w pracy
Przykładowym systemem wartości w firmie mogą być:
- poczucie wspólnoty
- troska o ludzi
- szeroko rozumiane branie odpowiedzialności
- prostota i nieszablonowe myślenie
Jestem przekonana, że w tym kontekście, każdy przełożony mógłby spodziewać się takich zachowań swoich pracowników jak np. pracy w pozytywnej atmosferze, dbania o ekologię, podchodzenia do klienta w sposób elastyczny itp. I miałby rację. Ale jak uczy doświadczenie, można też zostać potężnie rozczarowanym, spodziewając się zachowań wynikających z tego swoistego „kodeksu” wartości i nie otrzymać tego.
Rola wartości w pracy zawodowej
I tu napotykamy niemały problem, gdyż wartości, to spore zobowiązanie wobec siebie, wobec klienta i kontrahentów. Są one bowiem nierozerwalnie powiązane z przekonaniami (na temat świata, innych ludzi, rzeczywistości) i tworzą nastawienia wewnątrzorganizacyjne. Nastawienia te mogą dotyczyć choćby wykonywanej pracy, stosunku do pracowników, współpracowników i przełożonych. Możemy więc metaforycznie pomyśleć o tych składowych jako o drzewie, którego korzenie są wartościami pracownika, pień – przekonaniami, konary – nastawieniem, a liście – to jego zachowania i działania.
Jak zmierzyć się z tymi problemami w praktyce, napiszę Wam w kolejnych artykułach.