Coaching biznesowy. Inteligencja emocjonalna w biznesie

Jaki związek mają wysokie kompetencje emocjonalne menadżerów z wydajnością i zyskiem w biznesie? Dlaczego inteligencja emocjonalna w biznesie jest tak ważna? Skuteczny coaching biznesowy pomaga liderom osiągnąć potencjał, realizować cele, zmierzyć się z wyzwaniami, realizować sukcesy osobiste, rozwijać kompetencje przywódcze, a także osiągać balans pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Jeżeli chcesz stać się specjalistą w swojej dziedzinie, postaw na coaching biznesowy w swojej firmie i uwolnij potencjał swojego zespołu.

Coaching biznesowy Lilianna Kupaj

Co to jest coaching biznesowy?

To pojęcie skierowane jest przede wszystkim do ludzi biznesu, menedżerów, dyrektorów, właścicieli firm oraz wszystkich, którzy chcieliby wprowadzić korzystne i skuteczne zmiany w swojej firmie czy organizacji. To wykorzystanie inteligencji emocjonalnej w pracy z zespołem, kadrą zarządzającą nad skuteczniejszą komunikacją bez konfliktów, zarządzaniem zasobami ludzkimi i czasem. Coaching biznesowy to także praca nad swoimi słabościami, a także świadomość konieczności wprowadzenia zmian w zespole.

Jak wygląda coaching biznesu? Moje doświadczenia

Pracuję jako coach biznesowy i doradca w mikro, małym i średnim biznesie. Nasłuchałam się sporo zarówno od szefów, jak i pracowników na temat wzajemnych relacji, atmosfery w pracy, zaufania, radzenia sobie z emocjami, stresem i konfliktami. Zwykle, gdy jestem zatrudniana, to spora część z powyższych czynników już istnieje w stopniu zaawansowanym.

Z mojego doświadczenia wynika, że w pracy nie mówi się wprost o emocjach, to temat ukrywany, nie ma kultury wypowiadania się na temat swoich emocji. A to przecież temat, jak każdy inny. Bo każdy człowiek jest emocjonalny, każdy z nas myśli, czuje i przepuszcza emocje przez swoje ciało.

Coaching kariery. Konflikt w zespole – przykłady i konsekwencje

Jakiś czas temu pracowałam z dyrektorką, która zarządzała zespołem 100 kobiet. Zostałam wezwana do przeprowadzenia warsztatów, które miały pomóc dojść do porozumienia zespołowi kierowników. Okazało się, że w małym dziale nie został rozwiązany na czas konflikt między dwoma pracownicami, który rozrósł się do poważnych nadużyć mających wpływ na pozostałych kilka działów. Wyrosła z tego sprawa prawna. Problem tkwił w tym, że dyrektorka nie chciała konfrontować się z powstałym problemem, miała trudność w rozmawianiu na tematy trudne, wolała to zamieść pod dywan. I zamiatała to przez rok. Konsekwencje były olbrzymie. Prawie straciła pracę po dwudziestu kilku latach doświadczenia.

Częstym zachowaniem, o którym słyszę jest to, że szef krzyczy na swoich pracowników, że ich wprost etykietuje i krytykuje. Chyba nikt z nas nie chciałby mieć podobnych doświadczeń. Takie zachowanie właściciela w pewnej firmie wywoływało rotację pracowników. Mówili mi, że nie są w stanie wytrzymać presji, krzyku i braku opanowania szefa.

Jakie umiejętności powinien posiać szef?

Te dwa przykłady pokazują kluczową umiejętnością lidera w biznesie powinna być umiejętność komunikowania, rozwiązywania konfliktów pomiędzy pracownikami oraz integracja zespołu, a także umiejętność radzenia sobie z rodzącymi się konfliktami – najlepiej już na początku. Inteligencja emocjonalna i zdolność „wyłapywania” konfliktów już w zarodku pozwoli oszczędzić niepotrzebnych nieporozumień, konfliktów już w zarodku, zanim doprowadzą do poważnych konsekwencji.

Coaching biznesowy książka, kurs – czyli co warto wiedzieć o business coaching?

Jeżeli jesteście gotowi na rozwój kompetencji w biznesie, firmy, budowanie sprawnie pracującego zespołu ludzi, stałe podwyższanie kompetencji przywódczych i nie tylko, warto na bieżąco uczyć się nowych technik menedżerskich, poszerzać dotychczasową wiedzę i umiejętności, uczestniczyć w szkoleniach i czytać fachową literaturę. Moi Klienci bardzo sobie cenią i polecają publikacje dostępne w KSIĘGARNI wspierające m.in. umiejętności przywódcze.

Coaching w biznesowy pdf, książki, szkolenia, konferencje

  1. Polecam: Książka + Karty Świadomości Finansowej
  2. Konferencja „Bądź inteligentny emocjonalnie”

Coaching biznesu online

Zapraszam na Kurs Menedżerski Online. Pamiętaj, że świadomy rozwój to skuteczny i profesjonalny rozwój w każdej sferze i na każdym etapie życia i rozwoju. Od Ciebie zależy, czy zadowolisz się tym co masz, czy chcesz się rozwijać, iść do przodu, poszerzać horyzonty i stawać się lepszym człowiekiem. Na naukę i marzenia nigdy nie jest za późno.

Instytut Carnegie przeprowadził badania udowadniające, że 85% sukcesu finansowego wynika z zarządzania zasobami ludzkimi, a tylko 15% wynika z twardych umiejętności i wiedzy. Istnieje połączenie IE z sukcesem finansowym.

Coaching business. Inteligencja emocjonalna i kompetencje emocjonalne

Zdaniem Daniela Golemana występuje pięć kompetencji emocjonalnych:

  1. Samoświadomość emocji – jakie odczuwają emocje i dlaczego je odczuwają?
  2. Akceptacja emocji – czy pozwalają sobie na przeżywanie emocji, zamiast ich tłumienia, czy odpowiednio je uzewnętrzniają?
  3. Automotywacja – czy mają motywację do działania wynikającą z odpowiedniego zarządzania swoimi stanami emocjonalnymi?
  4. Empatia – czy potrafią umiejętnie rozpoznawać uczucia innych ludzi – na podstawie ich głosu, mimiki, gestów i sposobów zachowania?
  5. Zarządzanie relacjami – czy aktywnie wykorzystują swoją zdolność odczuwania innych w celu usprawnienia współpracy z nimi i ułatwienia wzajemnych rozmów?

Jak jeszcze można spojrzeć na inteligencję emocjonalną (IE)?

Howard Gardner określił dwa aspekty IE:

  1. Inteligencję intrapersonalną – zrozumienie co dzieje się wewnątrz mnie i odpowiednie reagowanie na te odczucia
  2. Inteligencję interpersonalną – co dzieje się wewnątrz innych ludzi oraz pomiędzy ludźmi oraz odpowiednie reagowanie 

‼️ Odniesienie sukcesu wymaga świadomości, kontroli i zarządzania własnymi emocjami, a także świadomości i zrozumienia dla innych osób.

Inteligencja emocjonalna Polaków – co mówią badania?

Na wstępie chcę zaznaczyć, że nie musiałabym znać żadnych badań, aby móc wypowiedzieć się na ten temat. Przez kilka lat pracowałam w wielu projektach edukacyjnych z nauczycielami i uczniami w klasach licealnych. Obydwie grupy miały słabo wykształcone kompetencje emocjonalne. I potem ci młodzi ludzie stają się pracownikami i obywatelami tworzącymi nasz kraj.

Biznes coaching. Jak wspierać nauczycieli w codziennych obowiązkach?

Grupa zawodowa nauczycieli to niezwykle niedoceniany zawód mający wpływ na całe społeczeństwo. To oni, po rodzicach kreują przyszłych obywateli. Mają niezwykle trudną pracę, narażoną na nieustanną presję, ogromną ilość interakcji międzyludzkich i nie mają wypracowanych sposobów na radzenie sobie z tym. Czyli można by powiedzieć, że potrzebują więcej kompetencji emocjonalnych i procesów superwizyjnych w swojej pracy.

Nasza Szkoła Coachingu Edukacyjnego jest uprawniona do międzynarodowego certyfikowania nauczycieli – coachów, posiadamy Certyfikatem Edu – Coach ICI – jako pierwsza szkoła w Polsce. Jesteśmy LIDERAMI! Należymy do Izby Coachingu. Naszą misją jest wspieranie nauczycieli, rozwijanie kompetencji pedagogów, osiągania lepszych efektów nauczania dzięki zrozumieniu zachowań dzieci. Stawiamy na praktykę, pozytywną motywację i współpracę z uczniami.

Coaching biznesu. Czy Polacy są emocjonalnie inteligentni?

  • „Instytut Rozwoju Emocji przeprowadził badania w latach 2018/19 na grupie 202 dorosłych. Okazuje się, że 30 proc. Polaków ma „wysoki” (w odniesieniu do wcześniej badanych grup, które stanowią benchmark) poziom ogólnej IE, 38 proc. „średni”, natomiast 32 proc. „niski”. Gorzej radzimy sobie w „używaniu emocji w myśleniu i działaniu” – tylko 25 proc. badanych ma „wysoki” poziom tego komponentu IE. Niewiele lepiej jest w zakresie „rozpoznawania emocji”: 26 proc. Polaków ma ten komponent na „wysokim” poziomie, a 27 proc. na „niskim”. Wygląda na to, że emocjonalnie jesteśmy średniakami.”
  • Empatia – Polska na końcu rankingu 63 zbadanych państw, zajęła 3. miejsce od końca. To oznacza, że rozumienie innych jest obce Polakom (focus.pl) Tak wynika z badania przeprowadzonego przez prof. Williama Chopika z Michigan State University. Uczony przeanalizował ponad 104 tys. kwestionariuszy wypełnionych przez mieszkańców 63 państw.
  • Badania przeprowadzone w Polsce w latach 2018/19 na grupie 460 osób udowadniają, że świadomość i higiena emocjonalna są na bardzo niskim poziomie. Najwięcej problemu sprawia Polakom rozumienie i regulowanie emocji – ponad 30% nie potrafi bądź źle reaguje na emocje, a ponad 66% ma niską umiejętność ich rozumienia. Ta kwestia jest szczególnie zaniedbana, bo wynik bardzo dobry osiągnęła marginalna liczba badanych. W przypadku regulowania było to zaledwie 3%. Najlepiej idzie nam w kwestii rozpoznawania emocji – ponad 46% Polaków dobrze radzi sobie w sposób dobry, a 26% bardzo dobry.

Inteligencja emocjonalna – jak się rozwija?

Inteligencja emocjonalna najintensywniej rozwija się w ciągu pierwszych lat życia. W tym okresie najskuteczniej można formować przyszłe reakcje na nieprzyjemne lub trudne wydarzenia. Stąd tak ważne jest prawidłowe ukształtowanie myślenia o swoich emocjach u dziecka. „Dzieci biorą wzór z dorosłych, więc jeśli chcemy nauczyć je świadomego wyrażania swoich emocji, musimy pokazać, że sami to potrafimy robić. Uczelnie kształcące przyszłych pedagogów powinny wprowadzić intensywny trening emocjonalny, a program nauczania skupić się nie tylko na sferze poznawczej, ale i emocjonalnej” – mówi Marzena Martyniak

Jak zwiększyć wydajność firmy?

Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa ujawniły fakty, że w organizacjach, w których pracownicy wykazują wysoki poziom zaangażowania istnieje:

  • o 50% większa szansa na mniejszą rotację pracowników
  • o 56% większa szansa na wyższą od przeciętnej lojalność klientów
  • o 38% większa szansa na wyższą od przeciętnej produktywność
  • o 27% większa szansa na rentowność przekraczającą średnią

Zaangażowani pracownicy wykazują wzajemne zaufanie i otwartość, pozwalają na tworzenie skutecznych relacji zarówno w organizacji, jak i poza nią, co w efekcie prowadzi do znaczących zmian. Co oznacza, że są inteligentnymi emocjonalnie pracownikami zarządzanymi przez inteligentnie emocjonalnie menadżerów.

🔜Wkrótce planuję rozpocząć tournee po Polsce organizując kilkugodzinne warsztaty z zakresu rozwijania inteligencji emocjonalnej z wykorzystaniem autorskich narzędzi. Będę o tym informować na swoich kanałach social media. Bądź na bieżąco i śledź mnie na Facebook oraz LinkedIn

Zapraszam też do dyskusji, bo jestem bardzo ciekawa Twojego zdania:

  • Na temat poziomu oraz wykorzystania kompetencji emocjonalnych w biznesie.
  • Jak sądzisz czy polscy menadżerowie i pracownicy potrafią mówić o emocjach w pracy i zarządzać nimi?  I jak to wpływa na ich wydajność w pracy?
  • Jaki jest stosunek przeciętnego menadżera do powyższego tematu?

 

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book