Czy wartości Twojej firmy budują jej prestiż i zaufanie? Poznaj 4 praktyczne kroki i stwórz skuteczny wizerunek firmy

Wartości to podstawa funkcjonowania każdej szanującej się firmy. To nie tylko wyniki finansowe czy strategia biznesowa, ale wizerunek i tożsamość, które wyznaczają standardy dla pracowników, klientów, kontrahentów. To otoczenie i odpowiedzialność społeczna, kreatywne i zdrowe środowisko, w którym pracownicy czują się komfortowo, a klienci i odbiorcy naszych usług wnoszą pozytywny wkład w rozwój firmy. Czy wartości Twojej firmy funkcjonują w praktyce i dbasz o ich realizację? Dowiedz się, jak to zrobić.

jak dbać o wartości firmy? Lilianna Kupaj

Jak wyznaczać wartości firmy?

Często wartości, którymi kieruje się firma, uwidocznione są na jej stronie internetowej w zakładkach typu „Misja” lub „O nas”, w sloganie reklamowym lub nawet na ścianie, tuż za wejściem do budynku firmy. Jednocześnie nierzadko daje się zauważyć, że w praktyce funkcjonowanie tychże wartości jest odwrotnie proporcjonalne do miejsca zajmowanego w strukturze przedsiębiorstwa – czyli im niżej, tym gorzej.

Poniżej przedstawiam Wam cztery czysto praktyczne kroki, prowadzące ku temu, by powyższe kwestie stały się ideami ogólnofirmowymi.

Jak w czterech krokach odkryć wartości, nastawienia i zachowania w organizacji?

Odkrywanie wartości

Nie sposób nie zacząć z miejsca, w którym wszystko się tworzy i konkretyzuje. Zaczynamy więc od tego, by w czasie burzy mózgów z udziałem kluczowych członków firmy odpowiedzialnych za opracowanie strategii przedsiębiorstwa, wybrać maksymalnie 5 wartości, które zdefiniują jej działalność.

Rozwój wartości

To ważny krok, który jednoznacznie pomoże zrozumieć osobom pracującym w firmie, jak są one zdefiniowane. Na tym etapie szczegółowo opisujemy znaczenie każdej z wartości. W kolejnym zaś, definiujemy nastawienia związane z odkrytymi wartościami, których firma oczekuje od wszystkich swoich pracowników. Na koniec tworzymy i opisujemy szeroki wachlarz zachowań, powiązanych z wartościami i nastawieniami.

Komunikowanie wartości

Teraz moment niezwykle istotny, czyli rozpowszechnienie w całej firmie tego naszego „dekalogu” tak, by wszyscy mieli do niego stały dostęp. I co równie ważne, nie tylko pracownicy, ale także klienci, partnerzy, a nawet lokalna społeczność.

Wdrożenie i kontrola wartości

To moment zdecydowanie kluczowy, czyli sprawienie, by wszyscy pracownicy, cała firma, choćby spróbowali się zidentyfikować z tymi wartościami. Jak tego dokonać, tym bardziej, że z góry możemy zakładać „opór materiału”? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi – każdy bowiem przełożony musi sam dobrać odpowiednie narzędzia, dostosowane do charakteru i mentalności swoich pracowników. Może nimi być choćby system motywacyjny lub edukacja w formie broszur, szkoleń i kursów. W mniejszych przedsiębiorstwach zaś, o płaskich strukturach, można po prostu rozmawiać o tym przy każdej, nadarzającej się okazji.

Kluczowym jest, aby odkryte wartości żyły, czyli by ludzie je rozumieli, bo tylko tak będą widoczne w działaniach firmowych.

Wartości firmy przykłady:


Wartość: wiara.

Nastawienie: wierzymy w siebie i w drugiego człowieka oraz jego potencjał.

Zachowania: udzielamy sobie wzajemnie pozytywnej informacji zwrotnej, szukamy skutecznie rozwiązań pojawiających się problemów, w rozmowach wewnątrzfirmowych doceniamy siebie nawzajem.

Jak rozmawiać z pracownikami?

Na zakończenie dwa przykładowe ćwiczenia do rozmów z pracownikami.

  1. Odkryj swoje wartości związane z pracą i zastanów się co zyskujesz dzięki każdej z nich? Odpowiedz na pytania: co jest ważne dla Ciebie w pracy? Co dzięki temu zyskujesz?

Przykład odpowiedzi dyrektora finansowego:

  • Szacunek – dzięki niemu zyskuję akceptację dla siebie i swoich działań.
  • Kreatywność – dzięki niej twórczo rozwiązuję problemy.
  1. Co oznacza dla Ciebie każda z powyższych wartości?
  • Szacunek – czuje się potrzebny i akceptowany, z chęcią angażuję się w zadania, podwyższam swoje kwalifikacje, chcę się rozwijać, ciekawi mnie praca.
  • Kreatywność – dzięki niej wierzę, że mogę rozwiązać każdy problem, mam poczucie sprawczości na swoim stanowisku, mam dostęp do swojej twórczości.

Korzyści bycia świadomym swoich wartości są olbrzymie: dają poczucie siły i pewności siebie, zrozumienie i poszanowanie drugiej osoby,  ale przede wszystkim są podstawą stawianych sobie celów i pomagają łatwiej podejmować decyzje.

Jeśli masz jakiekolwiek uwagi, albo po prostu chcesz porozmawiać o tych kwestiach –  zapraszam serdecznie do kontaktu.

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book