Samoświadomość na urlopie. Czyli jak NAPRAWDĘ odpocząć?

Jak wyobrażasz sobie urlop idealny? Widzisz siebie odpoczywającego na leżaku w pełnym słońcu nad lazurowym wybrzeżem, czy może aktywnie odkrywającego kolejne punkty ze swojej listy #mustsee? Niezależnie od formy wybranego odpoczynku, jedno jest pewne: kto intensywnie pracuje, musi intensywnie odpoczywać. Odpoczynek jest też niezbędny dla naszej samoświadomości emocjonalnej. Jeżeli jesteś zapracowanym dyrektorem, menadżerem lub właścicielem firmy koniecznie przeczytaj ten artykuł, wszak sezon wakacyjny przed nami…

samoświadomość emocjonalna Lilianna Kupaj

Samoświadomość emocjonalna jako kompetencja inteligentnego człowieka

Inteligencja emocjonalna to bardzo istotna część osobowości człowieka, która ułatwia pracę z własnymi emocjami oraz rozumienie potrzeb i emocji innych ludzi. Jeżeli potrafimy dobrze rozumieć siebie i swoje zachowania, poprawnie wyczuwamy sygnały przepływające przez nasze ciało i w porę reagujemy, przełoży się to z korzyścią na nasze życie zawodowe, rodzinne i relacje z otoczeniem. Dlatego zastanów się czy posiadasz taką kompetencję i dowiedz się jak ją wspierać.

Jak to jest z twoją samoświadomością szefie?

  • Co myślisz?
  • Co czujesz?
  • Jak odczuwasz swoje ciało?
  • Kiedy zastanawiałeś/aś się nad tymi pytaniami? Mam nadzieję, że w ogóle sobie je zadałeś/aś?

Jak rozwijać samoświadomość?

Pracując z szefami małych firm widzę, że przepracowanie, brak odpoczynku jest dużym i częstym problemem. Kilkuletni brak wakacji dość często jest normą i to nie ze względu na brak funduszy, ale ze względu na to, że bez NIEGO/NIEJ firma nie będzie mogła funkcjonować. Brzmi znajomo? Dlatego tak ważne jest by zachować równowagę pomiędzy obowiązkami zawodowymi a odpoczynkiem. Tylko wtedy będziemy lepszymi szefami, produktywnymi menedżerami, utrzymamy zdrowie i równowagę psychiczną, poprawimy relację z otoczeniem.

Ale dzisiaj ja chcę o samoświadomości, bo przecież sezon wakacyjny przed nami. Czas na odpoczynek, na ładowanie baterii, na doświetlenie słońcem ciała i umysłu. Na odświeżenie kreatywności. Właśnie to daje odpoczynek, wakacje, oderwanie się od codziennych zajęć.

Gdy często w życiu odpowiadam sobie na pytania z początku tekstu to uświadamiam sobie jakość swoich myśli, co w trawie, albo raczej w mojej głowie obecnie „piszczy”, jakie emocje mi towarzyszą, jak się ma moje ciało.

I stąd czerpię informacje na temat siebie. Taki szybki skrining ciała, umysłu i emocji. W ten sposób buduję samoświadomość.

Co to jest samoświadomość?

Tasha Eurich w artykule „Czym jest samoświadomość, jak i dlaczego warto ją rozwijać” pisze o dwóch rodzajach samoświadomości: wewnętrznej i zewnętrznej, czyli jak ja sam/a postrzegam swoje wartości, cele, myśli, zachowania oraz jak postrzegają mnie inni w tych samych kategoriach. Autorka przebadała 5 tysięcy osób w 10 różnych testach pytając: czym w istocie jest samoświadomość? Dlaczego jej potrzebujemy? Jak możemy ją powiększyć? Okazuje się, że samoświadomość wśród badanych dyrektorów była niska. W niedługim czasie, wyniki jej badań będą publikowane.

Bill George, profesor zajmujący się przywództwem w Harvard Business School, a także były dyrektor generalny firmy Medtronic, twierdzi, że samoświadomość stanowi punkt wyjścia do dobrego przywództwa.

Colin Sisson autor, nauczyciel duchowy, psychoterapeuta nauczył mnie zadawać sobie te trzy pytania: co myślisz? co czujesz? jak odczuwasz ciało?

A dlaczego warto je zadawać? Oczywiście dla budowania samoświadomości, ponieważ większą część życia spędzamy w „głowie” myśląc, analizując, porównując, jak mówi Colin Sisson. Dlatego regularnie 3 razy dziennie przez 30 sekund warto zanurzyć się wewnątrz siebie.

Ćwiczenia na samoświadomość – jak ja to robię podczas wakacji?

A wracając do samoświadomości w czasie wakacji. Jestem w trzecim dniu wakacji w pięknej chorwackiej miejscowości, siedzę na tarasie i mam przed sobą błękitne morze, zaczyna zmierzchać. A ja piszę… Co prawda 2 godziny pływania za mną, 45 minut szybszego spaceru również. Ale jeszcze nie odpuściłam pracy. Wszak ten artykuł jest elementem mojej pracy, jestem autorką, trenerką i coachem. Kocham pisanie, jest to piękne, twórcze zajęcie. Ale wiem, że wakacje to odpoczynek od tego, co robię przez większą część roku.

Obserwuję moje myśli, ciało, emocje…. Jeszcze dużo w nich pośpiechu, błądzących myśli, czego jeszcze nie zrobiłam, a co powinnam jeszcze zrobić, ale jest ich już coraz mniej, coraz wolniej krążą. I jutro będzie lepiej, mniej i wolniej. Jeszcze 14 dni wakacji, wyluzuję, już znam siebie, wiem, jak reaguję, jak odpuszczam. Ponieważ swoją samoświadomość rozwijam od 13 lat. I idzie mi coraz lepiej.

Jak odpocząć na urlopie – 5 wskazówek

Aby w pełni zregenerować swój organizm, cieszyć się odpoczynkiem i sprawić, by przede wszystkim odpoczęła głowa, zacznij urlop jeszcze przed wyjazdem. Co to znaczy?

  1. Potraktuj odpoczynek jako część swojej pracy i po prostu go zaplanuj, wykorzystaj do tego profesjonalne narzędzie, jakim jest planer i wszystko zanotuj. Począwszy od miejsca pobytu, środka transportu, czasu jaki planujesz przeznaczyć na odpoczynek, aż po delegowanie zadań i przekazanie obowiązków osobie, która Cię zastąpi. Skuteczne planowanie to doskonały sposób na organizację pracy i minimalizowanie stresu.
  2. Postaw na odpoczynek od social mediów, internetu i pracy. Naprawdę nic się nie stanie, jeżeli przez tydzień „znikniesz” z FB, IG czy innych portali społecznościowych. Zawsze możesz podzielić się wrażeniami ze znajomymi po powrocie. To samo dotyczy pracy. Nie sprawdzaj skrzynki mailowej, nie dzwoń do współpracowników – przecież zgodnie z krokiem pierwszym zadbałeś o przekazanie obowiązków innej osobie. Detoks od nadmiaru informacji wyjdzie Ci tylko na dobre. Jeżeli ciągle masz z tym problem, skorzystaj ze specjalnej oferty wyjazdów offline.
  3. Śpij na zdrowie – to najlepszy i najtańszy sposób na regenerację mózgu. Nic tak nie poprawia nastroju i koncentracji jak spokojna, przespana noc. Nie oszczędzaj czasu na sen, nawet jeżeli odczuwasz zmęczenie w ciągu dnia, skorzystaj z 15-minutowej drzemki. Liczne badania wskazują, że niedobory snu prowadzą do szeregu chorób cywilizacyjnych, niestety jest to powszechny problem naszych czasów. O zdrowym śnie pamiętaj nie tylko na wakacjach, jego niedobór prowadzi do spadku kreatywności, produktywności, umiejętności „trzeźwej” oceny sytuacji i rozwiązywania konfliktów.
  4. Zadbaj o swoje potrzeby – aby urlop był w pełni udany, już na etapie planowania uwzględnij swoje przyjemności, oczekiwania, plany i omów to z najbliższymi. Urlop jest dla wszystkich, nie tylko dla dzieci czy współmałżonka. Każdy powinien robić to, na co ma ochotę. Zastanów się, co sprawia Ci największą radość, daj się ponieść wakacyjnemu klimatowi i odpocznij naprawdę.
  5. Zminimalizuj stres związany z powrotem do pracy – nie kończ urlopu „na ostatnią chwilę”. Wszak wszystko co dobre, szybko się kończy. Dlatego po powrocie daj sobie jeszcze jeden, dwa dni luzu na oswojenie się sytuacją, nabranie dystansu i powolny powrót co codziennej rutyny. Aby jeszcze bardziej umilić kończący się urlop, kolekcjonuj dobre chwile i wspomnienia. Dzięki temu powrót do „szarej rzeczywistości” nie będzie taki zły – pomyśl o tym, że dzięki mądremu zarządzaniu czasem, już możesz zacząć planować kolejny wypoczynek.

Pobierz
darmowego
e-booka!

Szkoła Coachingu - Bezpłatny e-book