Charakterystyczne dla pytań wynikających z ciekawości jest to, że są one otwarte, czyli są tak sformułowane, żeby uniknąć nagłych przystanków w rozmowie. Zobacz, jaka może być zatem różnica między pytaniami otwartymi a zamkniętymi.
Pytania zamknięte | Pytania otwarte |
Czy ta strategia jest dla ciebie skuteczna? | Co w tej strategii sprawia, że jest ona dla ciebie skuteczna? |
Czy można tu się jeszcze czegoś nauczyć? | Jak mógłbyś sprawić, że dzięki temu doświadczeniu będziesz się uczył podwójnie? |
Brzmi to, jakbyś utknął między dwiema opcjami – czy to prawda? | Co mogłoby być dodatkową opcją, poza tymi dwiema, przed którymi w tej chwili stoisz? |
Bardzo przydatne są też następujące rodzaje pytań:
Rodzaj pytania | Przykład |
Ważne pytania
Wytrącają klienta z równowagi, sprawiają, że myśli o danej kwestii w zupełnie inny, nowy sposób. |
Co byś poradził komuś innemu w tej sytuacji?Gdyby pieniądze nie stanowiły przeszkody, co byś zrobił?
Wyobraź sobie, że budzisz się rano, a ten problem ma już rozwiązanie – opisz i je. |
Pytania uzupełniające
Zachęcają rozmówcę do udzielenia dalszej informacji. |
Opowiedz mi coś więcej.Co się wówczas stało |
Pytania badawcze
Zachęcają rozmówcę do rozwinięcia dyskusji, często mają na celu odnalezienie alternatywnych rozwiązań. |
W jaki sposób rozwiązuje to twój problem?Jakie są na to dowody?
Czy istnieje inny sposób, w jaki mógłbyś o tym myśleć? |
Ocena alternatyw
Ma na celu pomóc rozmówcy dokonać wyboru i osiągnąć porozumienie. |
Które z tych dwóch rozwiązań jest dla ciebie najlepsze?Z jednej strony, możesz tu zostać. Z drugiej strony, być może warto pójść naprzód. Jak sądzisz? |
W kolejnym artykule zapoznam Cię z pytaniami … magicznymi.