Rozpocznij nowy rok szkolny z zadowoleniem i motywacją. Twoje zachowanie na pierwszej lekcji (z nową klasą) determinuje to, co wydarzy się na kolejnych zajęciach – czyli to, jaka będzie jakość Twoich relacji z uczniami. O autorytecie nauczyciela i jego ważnym wpływie na uczniów stanowią relacje oparte o emocje dziecka i jego samoocenę. O sukcesie tych relacji decyduje autentyczna komunikacja interpersonalna. Właściwe komunikowanie się zależy od wzajemnego zrozumienia.

Jeżeli chcesz być jeszcze lepszym nauczycielem, nawiązać przyjazne i efektywne relacje z uczniami? Skorzystaj z naszych kursów:
- Edu Coach ICI – to 60 godzinny kurs coachingowy ONLINE, skierowany do: nauczycieli, wychowawców, pedagogów, którzy w swojej pracy chcieliby wykorzystywać narzędzia coachingowe.
- Edu Coach ICI – to 120 godzinny kurs coachingowy STACJONARNY
- Szkoła LIFE COACHINGU ON-LINE – Expert Coaching Skills ICI – to 160 godzinny kurs podstawowy, dzięki któremu zdobędziesz fundamentalną wiedzę na temat pracy coachingowej.
Coaching edukacyjny
Dobrze jest wiedzieć, że nasze ciało jest skarbnicą możliwości, które odpowiednio wykorzystane, w ogromnym stopniu ułatwią nam działania mające na celu utrzymanie efektywnych relacji z uczniami.
W jaki sposób możemy dopasować swoje ciało do sygnałów, które wysyła ciało naszego młodego rozmówcy:
- Głos – pomaga zorientować się, jaka jest szybkość, głośność, ton, tembr oraz jakiego rodzaju słowa dobiera nasz rozmówca. Dopasowujemy więc nasz głos do jego głosu. Innymi słowy: jeśli uczeń mówi bardzo szybko na wysokim tonie, my też tak wypowiadamy swoje słowa. Jak to dla Ciebie brzmi? Może Ci się to wydać sztuczne i zbyt teatralne. Do pierwszej próby.
- Gesty i postawa ciała – na początek sprawdź, jak oddycha Twój uczeń, czyli jaki ma wdech i wydech. Pamiętaj ktoś kiedyś powiedział, że nasz oddech jest panem siły. Szybki i płytki oddech wskazuje, że nasz rozmówca pozostaje w dużym dyskomforcie psychicznym. To dla Ciebie, jako nauczyciela, bardzo cenna wskazówka. Dopasuj także postawę swojego ciała do postawy ucznia.
- Skóra – zwróć uwagę na wyraz twarzy ucznia, z którym się komunikujesz i jej kolor. To również wymowny sygnał, jaki od niego płynie.
Nauczyciel i uczeń – wskaźniki porozumienia
Istnieją bardzo konkretne wskaźniki tego porozumienia. W coachingu nazywamy to budowaniem kontaktu. Inaczej mówiąc jest to budowanie zaangażowania, czyli dawanie uczniowi uwagi w pełnym tego słowa znaczeniu. Stanowi wyższy stopień dopasowania do rozmówcy i w szczególności obejmuje następujące elementy:
- dopasuj postawę (najlepiej lustrzane odbicie), dopasuj oddech, tonu głosu.
- bądź naprzeciwko swojego ucznia, dostosuj się pod względem odległości i wysokości. Oczywiście, jeśli stoi lub siedzi przed Tobą 17-latek o wzroście koszykarza, dopasuj tak odległość między Wami, abyście obydwoje poczuli komfort przestrzenny, nie tracąc przy tym kontaktu, który można określić jako ciepły czy osobisty.
- potakuj i utrzymuj oczy w gotowości do kontaktu wzrokowego. Nic tak nie wyprowadza z równowagi, zwłaszcza w trudnej sytuacji, jak szklany wzrok osoby wysłuchującej jakiegoś problemu, świadczący o braku zainteresowania dla rozmówcy.
- unikaj wykonywania innych czynności w trakcie rozmowy.
- dawaj dyskretne zachęty typu: „Mmmm”, „Aha”, „No tak”, „Jasne”, „Dokładnie”, „Taaaak”.
- zadawaj pytania otwarte: „Powiedz mi o…”, „Jak…”, „Co…”, „Co jeszcze?”.
- stosuj słuchanie odzwierciedlające
Ważne jest, aby zadać sobie pewne pytania przed rozpoczęciem każdej ważnej rozmowy, czy też spotkania, np.:
- Jaki rodzaj otoczenia chcę stworzyć dla tej osoby?
- Jakiego rodzaju atmosfery będzie potrzebował mój uczeń lub osoba, z która będę rozmawiać?
- W jaki sposób ulokuję tę osobę w stosunku do siebie?
Jak zbudować przyjazne relacje z klasą?
Do budowania przyjaznych relacji z klasą, opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu niezbędne są:
- odnalezienie w grupie lidera, czyli ucznia z silną osobowością
- zbudowanie kontaktu z nim, należy zwracać się do niego i pytać o zdanie, dopiero potem pytać pozostałych uczniów w klasie. Jednocześnie trzeba uważać, by nie wyciągać lidera na siłę, gdy on tego nie chce
- dopasowanie się do lidera, niezależnie od tego, czy jest to lider negatywny czy pozytywny. Chodzi o widzenie go i zaangażowanie
- angażowanie lidera w zajęcia po to, by zintegrować go z klasą i, by nie zaistniała sytuacja, w której klasa albo pójdzie za liderem, albo całkowicie zwróci się przeciwko niemu. Obie opcje są bardzo niekorzystne
- pamiętanie o tym, że liderzy mogą się zmieniać: na każdej lekcji może się pojawić inny w relacji z każdym nauczycielem.
- zbudowanie kontaktu z całą klasą. Podczas dyskusji ze wszystkimi uczniami dopasowuj się dokładnie do osoby, z którą w tym momencie rozmawiasz
Edukacja to relacja – dlaczego warto nawiązać relacje w edukacji?
- Bezpieczna atmosfera podczas zajęć – stan psychiczny jest najważniejszy podczas uczenia się. Wolność zadawania pytań, otwarty umysł sprzyjają rozwojowi kreatywności i są nieocenione w procesie edukacji.
- Skuteczne uczenie się – uczniowie, którzy są w dobrej relacji z nauczycielem, lubią go, czują się przy nim swobodnie a jednocześnie darzą go szacunkiem i w pewnym sensie podziwiają, po prostu uczą się efektywniej. Odkrywają, że chcą się uczyć i sprawia im to przyjemność.
- Pozytywna dyscyplina i spokój – wzajemny szacunek i troska w nauczaniu i wychowaniu sprawia, że dzieci i młodzież mogą się uczyć i rozwijać bez przeszkód. Pojawiające się codzienne trudności i wyzwania stają się łatwiejsze to przejścia. Nauczyciel wie jak wspierać dzieci w takich sytuacjach, wyznaczać granice, a także egzekwować zadania.
- Najważniejszy w procesie edukacji (zaczynając od nauczania wczesnoszkolnego aż po studia) jest nauczyciel – mentor. W obecnych czasach dostęp do wiedzy nie stanowi przeszkody. Mądry nauczyciel, który prócz zwykłego przekazania wiedzy potrafi obudzić w uczniach ciekawość, rozwijać kreatywność, wskazywać zindywidualizowane ścieżki rozwoju to cenny skarb. Nie ma nic piękniejszego niż zdobywać i wymieniać się wiedzą w przyjaznej atmosferze, pełnej twórczości i współpracy.
Chcesz wiedzieć więcej? Sięgnij po sprawdzoną i skuteczną wiedzę📚
- KSIĄŻKA Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole?
- KSIĄŻKA Kompetencje trenerskie w pracy nauczyciela. Jak zmotywować ucznia do nauki
🎥 WARTO ZOBACZYĆ! Obejrzyj inspirujący Webinar o wprowadzeniu do coachingu edukacyjnego: